dinsdag 31 december 2013

Bordeaux

Vandaag op de fiets naar Bordeaux geweest. Het is lekker om even de spieren te spannen. Het zonnetje schijnt en het trapt lekker weg. Fred neemt de leiding en ik had mijn klok erop gelijk kunnen zetten, natuurlijk naar de verkeerde kant. Mijn GPS biedt uitkomst, wat ben ik hier toch blij mee. Ik ga eigenlijk nooit zonder dat ding weg, nadat ik ooit beland ben in een moeras, een ondoordringbaar bos, een wei met een stier erin die we moesten oversteken, nog maar te zwijgen van de kilometers die we omgefietst, gelopen hebben. Toen had ik nog vertrouwen in zijn kompas kunde en oriëntatie gevoel, maar helaas heeft de tijd dat ingehaald.

We fietsen langs de Garonne richting centrum. Er lopen veel mensen te genieten van de zon op de kade. Er is een groot skatepark voor de jeugd. Onze fietsen wekken belangstelling.
 
 

 
 
Het oude centrum is mooi, grote huizen. Je kunt zien dat het een echte handelsstad is. Het beursgebouw is net een paleis met een centraal gedeelte en twee zijvleugels. Groots.
 
 
 

Bordeaux heeft onder de oorlog veel te lijden gehad, ook het antisemitisme vierde er hoogtij. Pas in de jaren 90 komt het uit het slop, met de renovatie van de stad en de oude kades.

We lopen over de kerstmarkt waar veel lokale producten worden aangeboden, natuurlijk wijn die beroemd is. Mooi handwerk, tassen, snuisterijen. We kopen een crêpe, eten 'm op en fietsen daarna naar huis.
 
 

1 opmerking:

  1. Toch heerlijk spannend die Fred hé, je weet nooit waar hij je mee naar te neemt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen