zaterdag 8 maart 2014

Garage Beni-Mellal

Om bij de garage te komen, moeten we over een super pas heen. Dit zijn nog eens echte haarspeldbochten. Weten we meteen wat ons te wachten staat, als we er met de caravan overheen moeten om richting Tanger te gaan. Het eerste stuk rijden we langs het meer. Hier staan een paar hotels en er wordt gebouwd. Dit gebied zal dus ook touristisch ontwikkeld worden. Hotel bin el Ouidane kijkt prachtig over het meer en is zeker een leuke vakantie bestemming. Op de heen reis zijn we een beetje omgereden, denkende dat het minder stijl zou zijn, terug zullen we de stijle directe routen nemen.
In gedachte droom ik van een stukje grond, hier aan het meer. Het is hier echt een paradijs.
Na een uur komen we aan bij de garage. Je hoeft hier nooit een afspraak maken en we vragen de auto te controleren. Ook de remmen, want die piepen. We krijgen veel opmerkingen over de auto, dat het een super kar is. Nu dat vinden wij ook. Vooral de motor vinden ze interressant, omdat alles hier diesel rijdt en dit lange benzine model komt hier niet voor. De auto wordt weer geregistreerd op een centraal systeem. Duurt allemaal lang door traag internet. Ze zien dan ook meteen wat er in Agadir gedaan is.
De motor wordt gecontroleerd. Helaas hebben ze ons type oliefilter en luchtfilter niet voorhanden. Bougies worden nagekeken en nog wat checkpoints. Daarna gaan de banden eraf. De remblokken zijn totaal versleten en er moet geschuurd worden, omdat er roestvorming is. Hij laat ons alles zien. Ze kunnen alleen de achterste blokken vervangen, want meer voorraad is er niet van ons type. Op de voorkant zetten ze een paar oude blokken die beter zijn dan die van ons. Dat doen ze voor niets. Ik vraag me dan toch af waarom dit in de garage thuis niet is opgemerkt. Ook wijst hij erop dat de schokdempers aan vervanging toe zijn. De monteur is erg aardig en heeft duidelijk liefde voor auto's.
Om de tijd te doden, lopen we Beni-Mellal in. Het is bloedheet in de zon. Beni-Mellal is geen toeristische attractie en staat ook niet in de lonely-planet. Ik merk, dat ik word nagekeken. Waarchijnlijk omdat ik een lange broek aan heb en wit haar. Uit pieteit houd ik mijn fleecevest aan, waardoor ik geen blote armen heb. Ik heb het goed heet. We bestellen een tahine in een piepkleine gelegenheid.  Daarna lopen we verder via kleine straatjes met hoge huizen. De straten zijn niet geplaveid, maar van aangehard zand met stenen. Af en toe een plantsoentje. Overal is er nering,  auto onderdelen, spuiterij, timmerman en andere goederen. We doen boodschappen en gaan terug naar de garage. In de showroom is een bank die enigsinds zit. Ik heb een leuk gesprek met een jonge vertegenwoordiger, die een broer in Nederland heeft. In Delft vertelt hij trots. Geeft les in micro electronica. Hij is trots op Marokko en geeft na afloop zijn kaartje. We mogen altijd bellen als we in nood zitten.Tegen vijf uur is de auto klaar.  Daarna door naar de supermarkt voor de grotere boodschappen. Het is donker geworden. Een klus om de stad uit te komen met onverlichte fietsers en wandelaars. De berg over, met zijn haarspeldbochten en tegenliggers. Dat doe je toch liever op een zonnige dag, want ze rijden hard en proberen in te halen op onmogelijke punten.
Vandaag een huishouddag. Wassen, spoelen en drogen. Caravan schoonmaken, kussens uitkloppen en ga zo maar door, ben je mooi zoet mee. De wasmachine doet het super. Ik kan nu lekker warm wassen en de vlekken gaan echt weg. Morgen nog een rustdag om toch iets meer van deze omgeving te zien en te fotograferen.
We willen proberen om in Meknes de voorste remblokken te laten vervangen. Is dat ook gebeurd. Daarna richting huis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten