zaterdag 20 juni 2015

Lauwersoog.

We waren een - heel drukke - week thuis. De overtocht verliep soepel. De hut was een uitkomst,  lezen en de vakantie evalueren.  Rond vijf uur gingen we van boord. Meteen de hoofd prijs met de file. In Engeland is men een stuk galanter. Hier wil iedereen zijn gelijk en duwt door om toch niet even te hoeven wachten. Thuis gekomen, de was uit de caravan gehaald, koelkast uitgeruimd, huis gelucht, bed opgemaakt etc,etc. . In die week hebben we vier bezoeken afgelegd, de auto naar de garage gebracht voor de verzekering en dat ook geregeld. Ik heb de kapper gezien en de ramen gelapt en het huis gezogen. Dat was meer dan nodig. Bedankt voor alle lieve verjaardagspost , dat is altijd leuk. We zijn veel weg, maar nog niet vergeten.

Op marktplaats zag ik een 30 jaar oude Minolta lens staan. Een telelens met als bereik 70-210 mm met een diafragma van f4. Vroeger noemde ze dit een beercan lens door zijn plompe uiterlijk. De eigenaar woont in Zaltbommel de moeite waard om er een bod op te doen en te gaan kijken.

Donderdag avond is de deal gemaakt. De lens ziet er prima uit en voor een paar tientjes heb je dan een mooi stuk ouderwets glas in handen. Ik ben er dolgelukkig mee. Een dergelijke lens nieuw kost schrik niet, 1500 Euro.

Gemaakt met de nieuwe lens.

En toen….. zagen we een leuke aanbieding in Lauwersoog. Morgen avond gaan we om acht uur varen met een zeilschip van 130 jaar oud,  een  éénmast klipper de Willem Jakob. We vallen droog op een zandplaat tegen elf uur. ‘s Ochtends vroeg gaan we een uurtje het wad op en dan zijn we tegen elf uur thuis. Er gaat een gids van de Waddenvereniging mee.  Hoe dit avontuur afloopt horen jullie nog.

Maar om voor een dag helemaal op en neer te rijden was wat veel, daarom vrijdag de caravan naar het Noorden getrokken. We staan op een camping van natuurmonumenten, heerlijk rustig niemand te zien. Vrijdag gelopen langs de eindeloze aardappelvelden. ’s Avonds naar Lauwersoog gegaan om de ondergaande zon te fotograferen. Helaas geen mooie zonsondergang maar wel leuk om in de haven te kijken.

Aardappels, heel veel aardappels op het vlakke land.

Vandaag gewandeld naar Zoutkamp, een vissershaven en een passanten haven. Alles staat hier in het teken van de visvangst. We nemen een kijkje bij de palingrokerij en kopen nieuwe haring. Hij smaakt uitstekend een echte aanrader. We hebben een leuk gesprek met een plaatselijke popcoach. Ik kende dat woord niet, het heeft niets met muziek te maken, maar met poppenspel. Het spel wordt gebruikt voor de begeleiding van kinderen, die het moeilijk hebben. Het was leuk haar zo enthousiast te horen vertellen. Ze deed ook gewone optredens. Ze gaf ons wat tips over plekken waar je mooi kan fotograferen. Gezellig zo een gesprekje.