We rijden over de smallere Schotse wegen en zien het landschap langzaam veranderen. De fel gele koolzaadvelden steken hard af tegen de verschillende kleuren groen van weiland en bos. Het wordt vlakker.
We hadden een camping gereserveerd, omdat het rond Edinburgh een meer touristische streek is en rond een uur arriveren we op de camping in de buurt van Falkirk. Wat een armoedige verschrikking. De camping ligt naast een grotere weg, dat wordt dus niet slapen. Het terrein is erg scheef met een smalle toegang. Ik moet drie keer steken om de bocht te kunnen maken, anders kom ik zonder kleerscheuren het hek niet door.
Er staan caravans van mensen die in de omgeving werken, ze komen s’avonds thuis. Het terreintje is zo smal, dat er precies een auto tussen de neuzen van de caravans door kan. Nee hier wil ik geen twee nachten staan en prijs me gelukkig met onze mogelijkheid zelf een douche en WC aan boord te hebben.
Voor meer info over het wheel,
kijk op de Wikipedia, interressant.
The Falkirk Wheel is a rotating boat lift in Scotland, connecting the Forth
and Clyde Canal with the Union Canal. The lift, named after the nearby town of Falkirk in central Scotland, opened in 2002. It
reconnects the two canals for the first time since the 1930s as part of the Millennium
Link project.
The
plan to regenerate central
Scotland's canals and
reconnect Glasgow with Edinburgh was led by British
Waterways with support and
funding from seven local authorities, the Scottish
Enterprise Network, the European Regional Development Fund, and the Millennium
Commission. Planners
decided early on to create a dramatic 21st-century landmark structure to
reconnect the canals, instead of simply recreating the historic lock
flight.
The
wheel raises boats by 24 metres (79 ft), but the Union Canal is still 11
metres (36 ft) higher than the aqueduct which meets the wheel. Boats must
also pass through a pair of locks between the top of the wheel and the Union Canal. The Falkirk Wheel is
the only rotating boat lift of its kind in the world, and one of two working
boat lifts in the United Kingdom, the other being the Anderton
boat lift.
Eind van het kanaal. |
Het Falkrik wheel is groots en bijna een
kermisattractie. Wat een imposante constructie. De wet van Archimedes wordt ten
volle benut. Best eng als je de krachten realiseerd waarmee een en ander gelift
wordt, water, boot en mensen. In Ronquere bleef het geheel tenminste op de
grond staan, maar hier toornt de boot huizenhoog (32m) boven je uit.
Als we een en ander van alle kanten bekeken
hebben, gaan we verder naar het volgende doel.
De
Kelpies.
Wiki:
The Kelpies are 30-metre high
horse-head sculptures, standing next to a new extension to the Forth and Clyde Canal, and near River
Carron, in The
Helix, a new parkland
project built to connect 16 communities in the Falkirk Council Area, Scotland.[1] The sculptures were designed
by sculptor Andy Scott and were completed in October 2013.[2] The sculptures form a gateway
at the eastern entrance to the Forth and Clyde canal, and the new canal
extension built as part of The Helix land transformation project. The Kelpies
are a monument to horse powered heritage across Scotland.[3]
The
sculptures opened to the public in April 2014.[4] As part of the project, they
will have their own visitor centre, and sit beside a newly developed canal
turning pool and extension. This canal extension reconnects the Forth and Clyde
Canal with the River
Forth, and improves
navigation between the East and West of Scotland.
De paardenhoofden zijn een hommage voor de
rol van het paard in de ontwikkeling van de industrialisatie van Schotland. Ze
hebben altijd een grote rol gespeeld voor transport en werk. Het is imposant en
laat wel een indruk bij je achter. Het is zo mooi en de moeite waard.
We zijn, toen we naar de Kelpies reden, een beetje de
weg kwijt geraakt en zitten midden in de spits. De wegen zijn smal en het
voortrazend verkeer schiet aan alle kanten langs. Ik heb het gevoel in een
rollercoaster te zitten. Rustig blijven, ademen en doorrijden. Anticiperen op
links en natuurlijk ook rechts. Niet teveel nadenken en KIJKEN. Ik zet op zeker
moment de auto weg om ons te herorienteren, want dit is zo inspannend. We
vinden de weg terug en dan gaat het gelukkig een stuk ontspannender als we de
buitenwijken van Falkirk benaderen. Als we s’avonds terug zijn ben ik erg moe,
maar goed we hebben het zonder kleescheuren doorstaan. Fred voelt zich nog
altijd niet zeker in het Engelse systeem, dus blijf ik nog even rijden. Komt
wel uiteindelijk heeft hij veel minder rijervaring en dat haal je toch niet
meer in. Ook hier geldt jong geleerd is oud gedaan.
26 mei Almondbank bij Perth.
Nu staan we op een heerlijk terreintje bij
een echte Engelse lady. Een fantastische tuin ontpopt zich voor onze ogen. Een
grasveld dat verwilderd is met bluebells, (Campanula rotundifolia) narcissen en
andere uitgebloeide bollen is, met zijn blauwe waas een lust voor het oog.
Hier blijven we drie nachten. Wat een plaatje.
Gisteren een heerlijke wandeling gemaakt
door een eeuwenoud bos. Onder de bomen stond het blauw van de blue bells, die
volgens een tegemoet tredende wandelaar over hun top zijn. Maar wat is dit
mooi. We lopen langs de rivier de Almond. Op zeker moment kunnen we niet verder
en nemen een behoorlijk stijle klim omhoog. Dat is even afzien, maar ik vind
met handen en voeten her en der steun aan bomen en stenen.
Wat is het hier mooi, maar ik geloof dat ik
dat blijf schrijven. Tot nu toe is het grijs en bewolkt, maar mogelijk knapt
het weer na het weekend op.
Vandaag
de hele dag naar Perth geweest. Het viel eerlijk gezegd een beetje tegen. De
stad ziet er armoedig uit in de motregen. Het weer speelt echt niet mee.
We hebben gewandeld rond de rivier langs de
stad en daarna zijn we het museum ingelopen. Er stond prachtig glaswerk uit de
streek en ook wat Venitiaans glaswerk. Mooie oude miniaturen en wat beelden.
Alles erg kleinschalig. Na een lekkere kop koffie bij Costa’s richting huis.
Vanavond op tijd naar bed, want ik voel me
niet helemaal ok. (Keelpijn). Het zal wel weer overgaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten