vrijdag 17 juni 2016

Laide en te de tuinen van Inverewe


Maandag leveren we de auto vroeg af in Brora. De garageman wenst ons een plezierige wandeldag toe, de lieverd. Er is in de buurt een whisky stokerij, zegt hij. Ik bedank hem voor de tip en zeg dat ik me maar moed ga indrinken. Eerst nog boodschappen halen in het dorp. Al met al een hele tippel van hot naar her.
We hebben iets meer dan twee uur de tijd gekregen dan zou de diagnose van de auto wel gesteld zijn.
De  Clynelish stokerij is ‘under construction’, er wordt verbouwd. Het bezoekerscentrum laat de geschiedenins van de stokerij zien, die meermale gesloten is geweest en weer opgeleefd. Je kunt er natuurlijk whisky kopen en ik sta versteld over het feit dat de minium prijs 40 pound is en ik zie flessen van 3000 pound. Ben ik blij dat we beide geen liefhebber zijn. Alles is duur in deze winkel. Maar het is er warm en droog dus zitten we even lekker bij te komen. De hoop hier koffie te krijgen is vervlogen, want daar doen ze niet aan.

Zo oud als.....

Dan terug naar de garage, om het oordeel te horen. Best vervelend. De garage houder is aardig en zegt dat de aandrijfas uit het differentieel gesprongen is. Daardoor is de olie weggelekt. Het schijn een euvel van de Mitsubishi te zijn. Een paar ferme tikken tegen het differentieel was de oplossing en de olie had hij aangevuld. Meer kon hij nu niet doen. We krijgen het advies regelmatig onder de auto te kijken en als de aandrijfas er weer uitspringt hem een goede tik te geven met de hamer. Het geluid van het differentieel was nu een gegeven, mogelijk slijtage.
Wij naar de caravan, met toch een gevoel van onzekerheid. Het kan zo weer gebeuren en dat is niet lekker. Maar we kunnen verder en dat doen we dan ook.



Door het oponthoud van vier dagen zijn onze plannen weer bijgesteld en we gaan nu dwars over de Highlands via single track roads naar de west kust. Op18 juni vertrekt de boot naar de Hebriden uit Ullapool. En ik wil ook nog de tuinen zien in Inverewe bij Lochewe.
We delen de afstand op in stukken en vinden de eerste nacht een prachtig plekje aan een meer. 



s’Avonds genieten we van de ondergaande zon (na tien uur) , de dag erop rijden we door via Ullapool naar Inverewe om de tuinen te bekijken. We staan op een camping die uitkijkt over de baai, met de wind volop kop. Omdat de caravan iets hoger staat, lijkt het of je in het combuis van een schip zit. Het geluid van de wind en de woest golven maken het gehel compleet.


De tuinen van Inverewe waren voor mij een teleurstelling na die van Branklyn garden. 


Het weer was grijs, dat helpt niet mee.  Drommen toeristen met bussen stonden voor de ingang en natuurlijk ook de nodige dagjesmensen, waaronder ik ons ook reken. In de tuin heel veel Rhododendron soorten, maar die zijn aan het eind van hum bloei. Veel grote bomen, zoals Thuja en Sequoia die hoog oprijzen. Het tuin is oud en de verscheidenheid aan bomen is groot.

 Ik vind de verschillende Cornus soorten de moeite waard en kijk verrukt naar een prachtige diep paars-zwarte iris, die ik ergens tegen ben gekomen.




Helaas zwermt het er ook van de midges. Iedereen loopt te wuiven en te krabben. Kun je een leuk filmpje van maken. We lopen meerdere uren door het park om daarna weer naar de caravan over de kronkelige weg, langs het meer terug te gaan. Deze kant van Schotland is veel ruiger, met hoge kliffen en diepe inhammen langs de kust. Dit is meer het Schotland dat mij aantrekt, behalve de muggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten