woensdag 11 oktober 2017

Klingenbrunn, Beierse Woud.



Eerst hadden we de gedachte om verder te gaan, er wordt een paar dagen slecht weer voorspeld. Maar slecht weer geeft ook mogelijkheden, om te lezen en niets te doen. Ik moet een was draaien en er zijn altijd klusjes hier. Verder heb ik geen zin eindeloos in de auto te zitten. De omgeving heeft veel te bieden, dus waarom verder gaan?
En…. ik wil naar de top van de Rachel op 1450 meter hoog. Dat wordt loop en klimwerk, want een auto kan daar niet komen.
Bij het VVV in Frauenau krijgen we een kaart, plus een parkeerplek om vandaar door te gaan. 
Als we bij de P komen, moeten we volgens de man van het VVV, rechtdoor lopen naar de gemarkeerde route. Na een half uur lopen komt Fred erachter, dat hij zijn lenskap kwijt is, dat begint goed. We hadden al lopen klimmen met onze spullen, dus loopt hij alleen naar beneden, om zijn kap te zoeken en zegt vrolijk tegen mij, blijf jij maar hier zitten. Hij laat zijn tas en jas achter. Ik krijg het koud, want door het klimmen was ik best gaan zweten. Zijn spullen onbewaakt achter laten, zie ik niet zitten, de hele zooi op mijn rug, en loop als een pakezel de nodig meters naar boven. Valt tegen, maar het houdt je warm. Ik bedenk me hoe stom het is, om zonder jas weg te lopen, het weer kan razendsnel omgaan. Maar goed, dat is niet gebeurd en na enige tijd is Fred ook weer terug met zijn lens- en zonnekap.


Tot nu toe geen bewegwijzering gezien, we lopen vrolijk verder. Op de telefoon hebben we kaarten geladen, die ook off-line werken. Gelukkig maar, want nergens WiFi of telefoon ontvangst.
Dit is zeker niet het goede pad volgens ons mobiel en besluiten naar het stuwmeer, dat wel in de buurt ligt, te lopen.
Natuurlijk missen we een bospad en ipv om te keren gokken we op een andere doorgang, die er volgens mij niet is, maar volgens Fred wel. Helaas heb ik gelijk, er moet  een kleine kilometer overbrugd worden. We worstelen ons door een natte greppel naar beneden. Grote rotsblokken vormen obstakels, naast bossage en bomen. Waar herken ik dit geklauter  van? Het schijnt ons altijd te overkomen.  Of het nu Spanje is, waar we ooit een hele dag gelopen hebben in de moordende hitte zonder water, of Ierland waar we uiteindelijk in een moeras belanden en Fred zijn hengel verliest in de bosjes waar we doorheen kropen. Toen moesten we ook nog door een weiland waar een vette stier ons lelijk aankeek. Of de Ardennen waar we door bloeiende brem een weg moesten banen om naar een dorpje te komen. Daar nat aangekomen bleken we onder de kleine rupsen te zitten, die vrolijk over de tafel gingen kruipen in de warmte van het cafeetje.  Om maar een paar hoogtepunten te noemen.
Mijn knieën, noch die van Fred vinden het leuk. Hij had ook pijn. Dat  was de volgende dag niet minder. Dat wordt een rustdag met een bezoek aan het glasmuseum in Frauenau.

Hoogwater overlaat

De hele omgeving staat hier in het teken van de glasindustrie. Schott en Zwiesel zijn grote namen van deze streek. Tijdens de rondleiding komen we meer te weten over de kunst van het glaswerk maken. Een stuk met daarin lijnen door glasdraden te trekken en die vervolgens te draaien en dan weer te smelten is bijzonder. Je krijgt daardoor schuine lijnen en verticale vertakkingen over je kunstwerk, in dit geval een bokaal.





Glas werd handmatig gemaakt in de Glashütte. Die had ook een sociale functie. De mannen werkten daar de vrouwen thuis op de boerderij. Als er in de winter een tekort was aan basis voedsel in een familie, werd dit door de gemeenschap gedoneerd. Daardoor hadden de kinderen altijd goed te eten en was men blij met de werkgever en de omgeving.

Boven in het museum is een verzameling glas uit verschillende landen. Voor Nederland werk van Copier, Finland Italla en Japanse Kunst. Ik vind een waaier erg mooi door het gescintillerde glas. Met mijn mobiel snel een plaatje gemaakt.




Wat het reizen betreft zitten we dus voorlopig nog hier. Gewoon lekker wandelen en genieten van het mooie weer dat voorspeld is. Verder zien we wel wat we doen. Mogelijk richting huis of zoiets. Misschien nog even een uitstapje naar de Alpen. Het is allemaal mogelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten