woensdag 4 april 2018

Richting Zuid-Zuidwest


Na veel gedub en nadenken, hebben we ervoor gekozen om niet naar het Noorden te gaan.  We hadden het Noorderlicht willen zoeken, maar de koude winter is niet zo goed bevallen. Wij hebben beide zin in zon, al was het Noorderlicht ook aantrekkelijk geweest. Wat zal het dan zijn Italië, ……Toscane is aantrekkelijk. Maar de benzine erg duur. Frankrijk of Spanje? Spanje biedt ook veel zeker de Pyreneeën.
    Het plan is ergens rond de Pasen weg te rijden. Ik ben niet vooruit te branden met inpakken, dat eindeloos op en neer lopen met spullen is niet mijn hobby. Kleding nemen we minimaal mee, de ervaring is, dat je daarvan weinig nodig hebt. 14 onderbroeken is voldoende om twee weken door te komen en je moet toch wassen.
Ik ben nu vier weken geleden geopereerd, helaas ook weer gestruikeld tijdens boodschappen doen. Natuurlijk op mijn knie, met als resultaat een goede pijnscheut. Deze wreekt zich nog steeds. Pijn vraagt energie en ik word er zo langzamerhand niet aardiger op.
We hebben een paklijst van de caravan, die vinken we af. Zoeken naar badslippers voor de camping douche of bepaalde medicijnen.
Natuurlijk toch weer zaken vergeten, zoals het verloopstukje van de elektrische kabel. Deze heb je nodig als er een andere aansluiting op de camping is.

De eerste avond belanden wij in Arras. Het merendeels van de campings gaat per 1 april open. Geen reuze rit maar genoeg. Het geeft ons tijd om nog even te lopen en de benen te strekken. Boodschappen hadden we thuis gedaan, makkelijk eten met 2 quiches en een bak sla.
We dubben of we zullen blijven en Arras bekijken, maar een regenbui s’ochtends geeft de doorslag, om dat niet te doen. Ons doel is warmte en dat zal het zijn.
De stukken die we rijden zijn niet  groot, want met zo een sleurhut kun je geen kilometers maken. Rustig rijden rond de negentig is ook het meest zuinig want anders hebben we helemaal een draaikolk in de tank. Helaas heeft Frankrijk veelal de E10 ingevoerd, een benzine die onze kleppen verbrandt. De motor heeft een te oude techniek. Superbenzine is ons deel met de daarbij behorende prijs.


Gisteravond geland in Guignicourt, een gehucht vlak boven Reims. Er zou daar een camping-municipale zijn. Voor de niet kenners, dat zijn gemeente campings die doorgaans niet zo duur zijn en erg rustig. Helaas is onze camping gids verouderd en blijkt hij al zes jaar in particuliere handen te zijn. Prijs navenant, ze rekenen 30 Euro per nacht. En dat terwijl de douche koud is, afwas water met mondjesmaat loopt en sanitair verouderd. De camping wordt bezocht door Engelsen, die hier korting krijgen. Joost mag weten waarom.
Langs de camping loopt de rivier de l’Aisne, leuk voor een wandeling. Het voorjaar ontpopt zich met bloeiende krentenboompjes, maartse viooltjes, in het wild groeiende primula’s zelfs zie ik al een geel vlindertje dat zich aan de maagdenpalm tegoed doet.


Vandaag scheen het zonnetje tussen de buien door. De temperatuur tikte zelfs 18 graden aan. Rond een uur of drie maken we kamp op een parkeerplaats langs een kleinere weg. Mogelijk worden we weggestuurd, we zien wel. En zo niet dan blijven we hier vannacht. Gauw naar een dorpje lopen om wat rond te kijken. Veelal  cultuurland. Op de terugweg begint het te regenen en dan een spatje zon en een prachtige regenboog aan de hemel. Als we binnen zijn barst het onweer los. Het gaat goed tekeer. Ik geloof dat ze boven boos zijn, terwijl ik toch echt niets gedaan heb. Gauw nog wat foto’s bekijken en dan op tijd ons bed in.  En heerlijk de nacht doorgeslapen.




Vandaag weer zo een 300 km gezakt naar het Zuiden. We staan nu in de buurt van Monluçon. Wij hebben nu 900 km gereden. Het plan is om vrijdag in Castres te zijn, dat is nog eens 500 km. Mijn zusje is daar momenteel en het we willen haar bezoeken. Zij vliegen de week erop terug naar Engeland dus de tijd is beperkt. Anders hadden we ook nog bij andere vrienden langs gegaan. Volgende keer dan maar weer.
De afstanden zijn groot. Vroeger had ik daar niet zoveel problemen mee, maar ik merk dat ik het autorijden een stuk minder leuk vindt. Dat komt deels door het feit dat mijn been pijn doet en deels omdat ik het echt niet leuk vind. Nu ja gaat wel weer over hoop ik en zo niet dan een andere vakantie plannen.
De temperatuur is al een stuk aangenamer aan het worden. Hevige regen en zon wisselen elkaar af, de minimum temperatuur ligt op 13 graden en als het zonnetje schijnt 18.
Als we in Castres geweest zijn, gaan we ergens richting Pyreneeën. Daar willen we zeker wat langer blijven om te lopen en dingen te ontdekken.



In  het dorpje vlak bij de camping is een Brocante. Hij staat overvol met spullen een paradijs voor snuffelaars. Ik zie een beeldschone stoel voor 80 Euro zo jammer dat hij niet vervoerbaar is. Hij was helemaal opgeknapt. Ik heb nog nooit zoveel "zooi" gezien per vierkante meter. Erg leuk waard voor een gestoorde foto.



1 opmerking:

  1. Heel erg leuk ien en fred. Nu ik jullie gevonden heb, kan ik lekker volgen. Wij zitten weet thuis. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen