zondag 8 september 2019

Schotland en Shetland Islands,

Vakantie Schotland.

Het is eind augustus en we gaan naar Schotland. We weten nog niet echt waarheen, maar dit moet een testcase worden voor de reis naar IJsland volgend jaar. We verwachten regen, kou en wind en willen kijken of de tent daartegen bestand is. En natuurlijk of wij er zelf tegen bestand zijn.
 Ik ben doodmoe. Dit jaar zijn er drie directe familie leden overleden. Mijn schoonzus van 62 en twee tantes beiden dik in de negentig. Het heeft me aangegrepen. 
De overtocht verloopt zoals gepland. De zon schijnt volop en de mensen recreƫren op het dek.





Op de boot natuurlijk de nodige bars en gokhallen. Ook Starbucks is vertegenwoordigd.





 We hebben gekozen voor de goedkoopste hut, dwz zonder raam. Een kamertje met een stapelbed. Eerst oogt het erg benauwd maar het went snel. En uiteindelijk is het een kwestie van slapen.
Hollanders, als we zijn, hebben we een slalade meegenomen met een klein flesje wijn. Ook een dompelaar voor de koffie en de thee en de yoghurt voor het ontbijt. 
We duiken relatief vroeg ons bed in na het kijken van een film. Prima zo.
Om half elf mogen we van boord. We willen in ieder geval via de Orkney Eilanden en ook naar de Shetland eilanden. Die hebben we de voorafgaande jaren over geslagen. 

s’Avonds regent het flink als we de tent moeten opzetten. Omdat ik moe ben vraag ik me af of ik dit nu echt leuk vindt. Het is koud en winderig. Ik voel me ellendig. Fred zegt zullen we het vergeten en morgen naar het zuiden rijden. Maar dan kunnen we alles niet testen en kunnen we IJsland op deze manier ook wel vergeten. We staan op een plekje tussen de schapen. Weer vroeg naar bed en veel slapen. S”Ochtends wordt ik wakker door een vreemd kauwend geluid. Blijkt een schaap te zijn die zich tegoed doet aan een klein graspolletje net naast de tent.Dat doe ik deze week vooral, veel slapen. 8 a 10 uur per nacht. Het heeft een positieve inpakt op mijn humeur en ik zie het weer zitten.

We rijden verder richting Lauder. Helaas mogen we onze houtkachel  op deze camping niet stoken. Naast ons staat een Engelse die 6 maanden met haar hondje aan het trekken is, in een busje. Ze heeft haar huis verhuurd. Ze geeft ons tips over kleine Shetland Eilanden is geweest. Veel wind dat wel. 
bijzondere campings en waar je LPG kunt kopen.  Er zit een ban op de LPG flessen die we zelf afvullen.  Ze vertelt enthousiast dat ze een maand op de
Krachtcentrale
Maar een prachtig landschap. Leuk is dat. Ik krijg van haar een boekje met wandelingen mee. Lief is dat.

We belanden via een tip van haar op een camping bij Rannoch. Het is een camping, die onder Staatsbosbeheer valt. Er is alleen koud water en een WC. Het is er heerlijk rustig m. Een goede plek als uitvalsbasis om te wandelen, wat we de daarop volgende drie dagen doen. De kachel mag hier snorren, we bakken brood en eten zelfgemaakt pizza. Genieten is dit. 

Vanmorgen in de regen ingepakt. Alles nat, wel vies maar het deert me nu minder. Het wordt wel weer droog. We rijden richting Noorden. Kopen nog een baal hout voor de kachel en eten voor vanavond. Zonder koelkast durf ik niet voor twee dagen eten te kopen of in ieder geval geen vlees. 
Morgen verder richting St. Gills om daar de overtocht te regelen. 




We hebben vannacht geslapen op een plaatsje in het bos. De uil maakt veel lawaai en roept ons. Tussen de bomen de bloeiende hei. Het is een bijzonder mooi plekje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten