maandag 31 maart 2014

Van Frankrijk door België

Een bijzondere vrachtwagen, de andere kant is nog mooier, maar er stond helaas een boom.

Lunch time op de parkeerplaats.
Hadden we eerst nog op de camping willen blijven om te fietsen maar 's ochtends waait het hard. Dus niets zo veranderlijk als de mens, laten we dan maar weg gaan naar ons doel Epernay in de Champagne. Ik heb hier goede herinneringen aan, door ooit een lang gezellig weekend door te brengen met collega’s.  Ik wilde Fred graag de streek laten zien en misschien een champagne cave bezoeken. Moët et Chandon zit hier bijvoorbeeld.

Onderweg stoppen we om de benen te strekken bij een kasteel in Motte-Tilly gebouwd in 1754. We willen even door de tuin lopen, maar worden tegengehouden door een suppost. Nu ja dan maar niet. Voor het kasteel staan Harly motoren een leuk anachronisme.

Halverwege onze route zou een camping zijn, die natuurlijk weer niet open is, dus uiteindelijk op een doodlopende weg de caravan gepoot. Aan een kant liep de weg, we stonden achter een wal. En als de deur op slot is zitten we lekker in onze eigen kleine wereld.

Vroeg opgestaan om verder te gaan. We zien de heuvels met de kale wijnstokken verschijnen. Het is een prachtig landschap. Speenkruid in de bermen, veel brem en koozaad in bloei. Groen. In Epernay aangekomen gezocht naar de camping Municipal, die volgens de gids open is. Als we het terrein opdraaien, waarbij de caravan half over de weg steekt, blijkt en een slagboom te staan met FERMÉ. Ben je mooi klaar mee om vijf uur s’middags. Goede raad is duur, toch maar verder gereden richting huis. We draaien ergens af van de doorgaande route en komen terecht in een piepklein dorpje genaamd Germaine. Het ligt tegen de heuvels langs de Marne. Hier is in de eerste wereldoorlog gevochten, overal zijn oorlogsmonumenten. Doordat we een verkeerde afslag nemen komen we op een parkeerplaatst tegen de bosrand terecht, we besluiten al snel, dat dit ons nachtplekje wordt. Veel water hebben we niet meer, maar een korte wandeling leert ons dat er bergstroompjes zijn en midden in het dorp een pomp. Dus water is geregeld en de overnachting ook. De bakker is dichtbij, croissants voor de ochtend verzekerd. De champagne tour reserveren  we voor later in het jaar, mogelijk het najaar.
Weer een vrij plekje in Germaine

De Pomp

Vanuit Germaine richting huis. Rond drie uur houden we het voor gezien, ik heb vannacht niet lekker geslapen. Veel gedroomd over verleden en toekomst. Vandaag is het de sterfdag van mijn vader, dat hield me ook bezig.
Franse dorpjes, zo leuk en pittoresk.

We staan nu op een Belgische camping. Die zijn wezenlijk anders dan de Franse campings. Hier veel stacaravans en vaste plekken, vaak weinig passanten. We maken een praatje met de eigenaar en mogen voor de speciale prijs van 15€ overnachten, dit alles zonder stroom en Wifi. Het is maar wat je een speciale prijs noemt, meestal zijn we minder kwijt. Maar de zon schijnt en we gaan lekker op onze stoeltjes zitten en buiten genieten. We besluiten uit te gaan eten in de geest van papa. Dus lekker, meteen goed glas wijn en niet kijkend op de prijs. We strijken neer in Le Cheval Blanc. Het restaurant ziet er gezellig uit. Ze doen hun best, maar ik vind het de prijs niet waard. Maar goed we hebben gegeten en de afwas is gedaan.

Morgen hopen we thuis te zijn, het is nog een dikke 350 km, tenzij we ergens blijven plakken. Je weet maar nooit, want niets zo veranderlijk als Twee pensionados met een Airstream.