zaterdag 27 december 2014

Dag Kerst 2014


Kerst is voorbij. Onze ervaring was heel bijzonder. De campingeigenaren zouden voor een maaltijd zorgen en iedereen moet een fles wijn of iets dergelijks meenemen. Nu hadden wij helemaal niet begrepen, dat dit festijn rond een uur s’middags zou plaatsvinden. Als we aan ons laatste kopje thee zitten en de lunch achter de kiezen, worden we uitgenodigd voor het Kerstdiner. Mijnheer Bakanou  vraagt verbaast jullie eten toch wel mee? En ach, dat kan er ook nog wel bij na een stokbroodje. Snel een beter t-shirt aan en een kleurtje op mijn ogen. Ziet het er wat feestelijker uit.

Claudie heeft heerlijke hapjes voorbereid als aperitief. Champagne en wijn wordt goed geschonken.. Ben ik blij met die bodem in mijn maag. Fred trouwens ook.
 
Na ongeveer een uur gekletst te hebben wordt het eten op een mooi opgemaakte tafel geserveerd. Een heerlijke foie gras, waarbij ze een soort ontbijtkoek serveren in toast vorm. Een ietwat zoete wijn, niet verkeerd.

 

Het gekeuvel gaat door, of liever gezegd de kakofonie van geluiden. De fransen praten veel, hard, door elkaar en snel. Fred haakt sowieso af en ik vertaal af en toe. Best vermoeiend.
 

Volgend gerecht is een heerlijke eendebout, geserveerd met gebakken aardappelen. Volle rode wijn erbij en daarna kaas met Marokkaanse sla. Toe een traditionele opgerolde cake met veel calorien maar zoooo lekker. Dan staat er ook nog een schaal met kleine taartjes, mille feuiile, gevulde soesjes, chocolade dingetjes.
 
 Tegen een uur of zes rollen we van tafel en hoeven we helemaal niets meer. Het was een ervaring, dat is iets wat zeker is, maar niet de Kerst ervaring zoals wij die kennen. Maar ja het ook 20 graden buiten en dat is ook niet gewoon.

Vanmorgen naar de souk in Agadir geweest in de hoop cadeautjes voor thuis te kunnen vinden. Dat is niet echt gelukt. We hebben er de nodige uren rondgezworven. Overal word je aangesproken met “halo madame, veins voir”. Als ik weer een pleintje op loop en weer iedereen halo naar me roept kijk ik alle verkopers aan en zeg hallo, hallo hallo etc. Ze zijn met stomheid geslagen en wij lopen lekker door.

Na de gebruikelijke vermoeiende rit terug, is het goed toeven in de caravan. Buiten loopt het kwik te hoog op, ik ga mijn ogen even sluiten. De nieuwe bekleding van de caravan is  gearriveerd en de zachtgrijze alcantara stof doet het goed met de blauwe kleur. Over de afwerking ben ik niet helemaal tevreden. Zelf ben ik  een meer preciezere naaister. Maar ja ik zie alle details, dan had ik het zelf moeten doen en daar had ik ook geen zin in.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten