woensdag 20 juli 2016

Gevlucht voor de regen en slecht nieuws.



Weer van plan veranderd, ik werd depressief van al die grijze mistige wolken en de druipende regen. Ook melancholiek en reflecterend, me zorgen makend over mijn persoon, mijn leven en mijn doen en laten. Die ene dag zonneschijn bracht daar geen verandering in. De lol was eraf als ik eerlijk ben en ik wil eigenlijk naar huis. Omdat ik normaal gesproken een optimist ben, is dit een heel nieuwe ervaring, waar ik zo snel mogelijk vanaf wil. Voor mij is het duidelijk,  dat ik niet altijd in Schotland zou kunnen wonen, hoe prachtig de natuur ook is. Helaas is mijn slechte voorgevoel dat er iets ging gebeuren bewaarheid geworden.
We hebben de beslissing genomen een heel ander gebied op te zoeken. Eventueel onder Newcastle. Zoals ik eerder schreef zijn het de afstanden niet in kilometers, maar met een gemiddelde van rond de 60 km per uur, als we dat al halen, is 100 km een heel eind.
Bij Loch Lomond boven Glasgow is de weg erg smal en kronkelig. Aan een kant prijkt het grote meer, met een vangrail, aan de andere kant de rotsen. Ik merk dat de auto breed is, want ik zit al heel snel over het midden. Ik moet door onze lengte een bocht iets uitrijden. Een dreigend plop, plop klinkt dan van de ijzeren plaatjes op de middenberm. Er rijden volop bussen met horden toeristen in deze streek. Een tegemoet komende chauffeur waarschuwd me met knipperlicht en ik strap meteen op de rem. De weg is nog smaller. Hij staat keurig stil en ik kruip langs hem heen. Fred zegt rustig dat het verleden keer ook zo smal was, maar minder druk. Ik vraag hem een kruis door deze weg te zetten. Ik vind dit veel te vermoeiend als doorgangsroute.
We lunchen op een parkeerplaats van een meubelboulevard. We waren hier aangeland omdat de benzinetank aardig leeg begon te raken en dit de eerstvolgende mogelijkheid was in de buitenwijken van Glasgow. Met de dalende pond wordt de benzine steeds goedkoper.

We zijn doorgereden tot onder Edinburgh en zitten nu in Northumberland. De lucht is al stukke lichter met af en toe blauw, maar ook hier nog steeds een groot depressiegebied volgens de barometer. We hebben een plaatsje gevonden aan een heel klein weggetje uitkijkend over groene heuvels met schapen. Af en toe komt er een auto langs. De berm is begroeid met vingerhoedskruid, klaver, rolklaver, fluitekruid, paardebloemen, boterbloemen, paarse distels, grote varens en veel grassen. Plus de soorten die ik niet thuis kan brengen. Het zoemt van de bijen die van de ene bloem naar de andere vliegen. Eigenlijk zie ik niet veel brandnetels.
Drinkwater hebben we nog wel. Voor het zoeken naar af- en waswater lopen we de weg af naar het diepste punt, waar een piepklein stroompje loopt. Als we door een hek lopen is er een waterput, of liever iets dat erop lijkt. We vinden een stuk touw, waarmee we onze jerrican kunnen laten zakken. Het lijkt wel een ouderwets sprookje, zo water te bemachtigen. Het water is redelijk helder goed genoeg voor ons.



We hebben geen telefoon signaal noch internet signaal. Opeens rond elf uur s’avonds klinkt er een ping. Kijkend op mijn mobiel zie ik, dat we heel wat oproepen gemist hebben , die nooit doorgekomen zijn. Ik vermoed, dat er iets goed mis is. We rijden richting dorp net zolang dat er een signaal verschijnt. We worden geconfronteerd met het ongelooflijk verdrietige bericht dat onze schoonzoon is overleden. Waarschijnlijk een gesprongen vat in zijn hoofd.
Alles houd op, ik ben volledig overstuur. We zullen zo snel mogelijk naar Nederland terug moeten. We zitten te ver van een vliegveld voor een directe vlucht. Waar laat je de combi?
In de hoop iets meer info te krijgen, bellen we de reisverzekering. Die kan ook niet veel doen. Vanaf Newcastle gaat er geen vlucht volgens de hulpdienst en hoe een en ander met de caravan te regelen kunnen ze ook geen uitspraak over doen.
We besluiten eerst naar Newcastle te rijden, om te zien of we de boot kunnen omboeken. Zo niet kunnen we doorrijden naar het zuiden of de kanaal tunnel pakken.
We komen rond drie uur s’nachts in Newcastle aan en brengen een onrustige nacht door op de parkeerplaats van een Travel Lodge hotel. Veel slapen doe ik niet. Rond zeven uur de boel ingepakt en door het drukke verkeer verder gereden naar Newcastle.
Gelukkig krijgen we alle medewerking, zodat we ingeboekt kunnen worden op de boot van vijf uur.
Ondertussen vliegen de what’s apps op en neer. Een goede vriendin van Merel ondersteund haar volledig en regelt alles rond de begrafenis. Vraagt offertes aan en overlegt met haar.
Dochter Eva rijdt vanuit haar vakantie adres naar Merel, maar wordt onwel in de auto bij de Meern.
Stress en emotie eisen hun tol. Ze wordt afgevoerd naar het ziekenhuis. Wij zitten vreselijk in spanning, wat nu weer.
Rond een uur kan ik eindelijk Merel in mijn armen houden. Wat is dit enorm moeilijk.

 Voor Marcel:
Het leven is mooi en onbegrijpelijk
De dood is zwart en onbegrijpelijk.
Mijn hart rouwt.
Waarom moest dit gebeuren?



Marcel wordt zaterdag gecreemeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten