donderdag 5 oktober 2023

5 Oktober Camping Walsdorf bij Vianden.

De reis voert van Luik naar het noorden van Luxemburg. Dwars over de Ardennen. Het landschap is prachtig, bossen afgewisseld met weilanden. Hoge bergen en diepe dalen. De auto trekt de caravan goed, af en toe springt de motor krachtig bij om het benodigde koppel te geven. We stoppen regelmatig om een kop koffie te maken of een broodje te eten. Het is allemaal heerlijk relaxed. Tegen vier uur zijn we op deze camping beland. Zo te zien de enige gasten, in ieder geval rustig. Op de receptie praat men Nederlands, en de menu’s kaart van het restaurant is ook in het Nederlands.  Dit geeft het Giethoorn gevoel, waar alles in het Chinees aangekondigd is. Nadat we ons geïnstalleerd hebben, dat duurt toch wel een uurtje, bestellen we een pizza en zitten we om zes uur te smullen. Op deze camping hebben we elektriciteit, dat maakt het leven ook wat aangenamer. We hoeven nu niet te letten op verbruik. Veel hebben we niet nodig, maar een mobiel of IPad moet echt wel eens opgeladen worden. Ook hebben we nu warm water en dat is een genot. 


De volgende dag regent het behoorlijk en zijn er een paar lekke plekjes in de tent. Ik was er nog niet aan toegekomen om de naden te sealen. De tentstokken die we gebruiken komen van een oude tent, maar omdat het terrein hier soms hoog en dan weer laag is, willen we kijken naar verstelbare stokken. Het regent nog steeds en er is een camping winkel op een half uurtje rijden, dit een  mooie bestemming voor de dag. In de winkel kijken we onze ogen uit, heel veel luxe artikelen. We vinden de stokken die we op het oog hadden en ik overweeg een Omnia oventje te kopen. Als ik met het ding in mijn handen sta in de twijfel modus, (ik heb een veel grotere wonderpan thuis, die niet meegenomen is wegens zijn volume) komt er een man die tegen mij zegt dat hij er eentje ongebruikt heeft staan. Hij is overbodig geworden omdat ze nu een combimagnetron in hun camper hebben. Hij wil de pan voor 25 Euro verkopen inclusief accessoires en een kookboek. Die deal is snel gemaakt. De camper staat om de hoek, ik ben een Omnia oventje rijker. Op de camper plaats staan de campers keurig in het gelid anderhalve meter van elkaar. Dat vind ik nu armoede, je hebt totaal geen vrijheid. Hier snap ik de lol niet van.


.



De volgende dag gaan we naar het kasteel van Vianden. Het paleis-kasteel is een van de grootste en mooiste feodale residenties uit de romaans, gothisch geschiedenis van Europa. Het kasteel ligt hoog in de bergen en na een flinke klim te voet, betreden we de binnenplaats. Met de audio-guide krijgen we een goed beeld van de tijd en de ruimtes, het verval en de wederopbouw. Het is zeker de moeite waard, mocht je ooit in de buurt zijn. Het kasteel is lang in bezit geweest van het huis van Oranje-Nassau. In 1977 is het overgedragen aan Luxemburg en werd het in zijn oude glorie hersteld.






Vandaag weer een luier dag. Ik heb foto’s geselecteerd voor een wedstrijd, boodschappen gehaald en we hebben moussaka gemaakt. Vanmiddag wat gelopen in het bos, waar de herfst zijn intrede doet. De eerste paddestoelen komen de grond uit. Ik denk dat we hier nog even blijven. We vermaken ons best. Morgen schijnt de zon volop, dat wordt dan een wasdag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten