zondag 26 september 2021

Fatmomakke


Het weer zit niet echt mee. De temperatuur is gedaald en we hebben de eerste sneeuw gehad. In de caravan wordt het daardoor vochtiger, als ik de matrassen optil, merk ik dat er water op de bodem ligt. De matrassen optillen en de kachel laten branden, met een open raampje is de enige oplossing. Dat is een tegenvaller, maar eigenlijk wel logisch als je in een kleine ruimte woont. Ofschoon in de Airstream hadden we ook veel last van condens vorming, daar kon ik iedere ochtend de ramen zemen.

Ons toilet is buiten in het aanbouw tentje, het uit bed gaan en plassen valt erg mee, omdat je in een warme omgeving terug komt. In de tent was ik altijd ijskoud en had moeite weer in slaap te vallen. 

We leven veel buiten, koken afwassen etc. Bij een temperatuur tussen 7 en 0 graden.


Onderstaand de foto’s van Fatmomakke.

















Fatmomakke is een verlaten Sami dorp gebouwd rond de kerk. Er is een indrukwekkende begraafplaats, waar nog steeds begraven wordt. De kerk is gesloten, glurend door een raampje ziet hij er net zo uit als iedere andere kerk, banken met een altaar. Er staat een kruis op dus ik neem aan dat het een katholieke kerk is.

In het dorp houten huizen met begroeide daken en tipi’s.

De tipi’s worden van hout gemaakt. Dennen stammen worden gesteund door kromme bomen die vernuftig met pen en gat verbonden zijn. Daartegen gaat berkenschors om het geheel waterdicht te maken en dan weer een laag stammen. In het midden een vuurplaats. De doorsnede zal 6-10 meter zijn. 

Een op hoge poten geplaatste graan opslag moet beesten buiten de deur houden. In een paar uur hebben we het gezien en trekken weer verder. 


Op mijn IPad is het lastig foto’s tussen de tekst te plaatsen. Ook al omdat het internet nu niet je van het is. 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten