maandag 23 mei 2022

Muggen, muggen en nog eens 🦟 muggen.

 


Onze reis vervolgt zich richting Landete. Het landschap wordt nog steeds gesierd met giga rotsen, maar er is ook meer bouwland. Wijngaarden afgewisseld met olijf bomen. De aarde rood en droog, met stenen en barsten. In riviertjes staat geen tot weinig water. Dorpen zijn uit de middeleeuwen, de huizen okerrrood  gekleurd. De ramen hermetisch gesloten met rolluiken om de hitte buiten te houden. Je ziet weinig tot geen mensen. 



Boodschappen doen is een uitdaging. Je herkent aan de voorgevel een winkel niet. Etalages kennen ze niet. Het uithangbord -supermercado- wijst op een kruidenier. We dwalen door het dorpje om zulks te vinden en kopen ons dagelijks brood en wat te eten. Als we geluk hebben vinden we vlees, of iets van vis in de diepvries. Groente erbij, meestal sla met rijst of een aardappel. We koken op een spiritus brander of een kleine gasbrander. Al naar gelang de warmte, die we nodig hebben. Lekker simpel.


De kassa van de supermercado is dé ontmoetingsplek waar nieuwtjes worden uitgewisseld. Men kletst maar door en schiet niet op. Wilde gebaren erbij, volop Spaans temperament.

In de dorpen staan grote afval containers, voor ons een zegen. We bezoeken die dan ook steevast iedere dag. De dorpspomp voorziet in water. Drinkwater kopen we. 

We hebben een paar 8 liter waterflessen zwart gespoten en douchen s’avonds heerlijk warm in de vrije natuur.  De zon doet zijn werk. Met deze temperaturen zetten we geen tent op, de deuren van de trailer staan tegenover elkaar open voor de nodige koelte. 





Zaterdag vonden we een plekje tussen de bloeiende lavendel. Een paarse waas hing er door de ondergaande zon. Helaas schijnen muggen ook hiervan te houden, want ik werd letterlijk besprongen. Grote muggen waren het, ze jeuken verschrikkelijk. Ik lijk een stekelvarken met die rode plekken. Het was de eerste keer dat we DEET gebruikten om ze te verdrijven, maar in mijn hart houd ik daar niet van. Toch zijn we hier zondag gebleven. Ik was lui. Als we gaan wandelen zien we veel verschillende vlinders, maar ook een ree verrast ons. Leuke cadeautjes. 




Nu staan we langs een ravijn op een plat stukje. In de diepte een dorpje. Ik wilde net gaan douchen toen er een hond kwam aantippelen. Later zijn baasje, had ik even geluk dat ik nog net niet als Eva daar stond. 




1 opmerking:

  1. Het is altijd weer verrassend hoe jullie je in alle omstandigheden weten te redden en er ook altijd wel weer iets leuks aan vinden of er iets leuks van maken.

    BeantwoordenVerwijderen